Hop til indhold
  • 0

Død IHC Controller?


Hans Wennerberg
 Share

Spørgsmål

Hjem efter 1 uge og lamperne virker ikke!  ->

Ingen lys i IHC visual controlleren ->

Panik!!! (ingen backup fra Schneider) 

Installationen er fra 2008 og har ikke haft problemer så hvad kan være galt og hvordan kan jeg fejlsøge?

Kan jeg f.eks forsøge et "reset" ved at fjerne en leder ind i strømforsyningsmodulet?  - og/eller til de enkelte moduler?

/Hans

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har det altid skidt når nogen begynder at rode i en tavle uden at have den fornødne viden og erfaring. Det er ikke uden grund at det tager 4 år at blive udlært elektriker og yderlig 4 år at blive autoriseret. Hvis du havde ringet til en elektriker havde du haft strøm på controlleren nu. 3A 24VDC strømforsyninger er lagervare hos alle de elgrosister som elektrikerne bruger. Det vil ikke have kostet dig meget mere end 1 arbejds time for elektrikeren. Stømforsyningen vil have kostet dig ca. det samme som du giver i en online shop incl. fragt.

En strømforsyning lever ikke evigt. Din er +15 år gammel. Det er lidt tidligt, men abosolut ikke unormalt at strømforsynigner giver op efter 10 år. Specielt ikke hvis de har været underdimensioneret.

3,6V er for lidt til at det er overbelastning og for meget til at det er en kortslutning. Hvis der var et modul som var defekt på en måde, så det kan trække spændingn ned på 3,6V, så vil det modul være MEGET varmt og sandsynligvis være gået op i flammer.

Det er altid en god idee at prøve at måle på strømforsyningen uden belastning. Værd dog opmærksom på at en defekt strømforsyning måske godt kan levere 24V uden belastning, men ligeså snart du sætter lidt belastning på, så falder spændingen.

Der er ingen grund til at frakoble I/O modulerne m.m. ved genstart efter strømforsyningen er blevet skiftet. Det gør ingen forskel, da du bare vil få problemet i det øjeblik du kobler det defekte modul på, i steddet for at få det med det samme når du tænder for strømmen. Du vil ikke brænde strømforsyning af hvis et af modulerne er defekt. Spænding vil bare droppe til 0V hvis det er en kortslutning, eller du vil have nogle ind eller udgange som ikke længere virker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er der overhovedet liv i controlleren? Der skal gerne være en grøn diode som blinker på den. Hvis der ikke er det, er det sikkert en sikring eller et HPFI relæ som er slået fra. I værste fald kan strømforsyningen være stået af. Strømforsyningen kan enhver elektriker skifte. Sikring og HPFI kan du selv checke.

Hvis der er strøm på controlleren, kan du forsøge dig med at slukke for strømmen i 10 sek. Husk også at pille evt. batteri backup fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for input.

Der er ikke liv i controlleren, og efter at jeg fik skaffet et multimeter kan jeg se at der kun måles ca 3.6V på udgangen fra strømforsyningen. 

Jeg har bestilt en ny strømforsyning som forhåbentligt kommer fredag og så må jeg se om det løser problemet.

Så er spørgsmålet om det bare er en tilfældig fejl i strømforsyningen eller om det er noget der skyldes en fejl i en tredie komponent. Kan det være en ide at frakoble alle In/Out modulerne ved genstart med ny strømforsyning og så slutte dem til en ad gangen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok