Hop til indhold
  • 0

App virker ikke... igen


PVM
 Share

Spørgsmål

Hej Alle.

Jeg er endnu engang løbet tør for ideer for hvordan den her "bandeord" app på vores enheder kan blive ved med at fejle.

Til sammenligning har vi herhjemme i huset både Danfoss ally, til vores radiatorer styring fra mobil, og vi har også en app til robot støvsuger som igen også på samme enhed virker fint og uden problemer.

MEN skulle strømmen ryge, eller internettet blive lavet om, nej så vil den kære IHCremote da så sandelig gøre sit for aldrig nogen sinde at virke igen. Jeg er så træt af den app.
Forresten, vi har selvfølgelig trådløse kontakter i huset og disse kan fint bruges til at tænde og slukke for lyset, så en eller anden form for forbindelse er der jo. Jeg er dog ikke helt inde i hvordan de i sig selv fungere i forhold til net og den slags. Men bare for at sige igen at det kun er app som ikke virker.


NÅH. For sammenhæng så bor jeg i et dejligt hus fra 70'erne, hvor jeg ofte laver nyt strøm i huset, hvilket gør at jeg selvfølgelig slukker for relæ, internet og andet for sikkerhedens skyld.
Som sagt så når strømmen bliver tændt, starter alt andet op som om intet er hændt, på samme mobil og tablet, som både jeg er kæresten har. Så altså flere enheder hvor det virker og altså for at udelykke at det ikke kun er min mobil / enhed, som ikke lige vil IHc'en.
Jeg kontrollerede i går at vi på begge enheder har den samme opsætning i brugeren på app'en så det igen ikke kun er min enhed som laver fejl.

Men jeg kan ganske simpelt ikke få den app til at virke mere, eller få forbindelse så at sige.
Efter vi har fået lavet fiber og derfor et ekstra "modem" er jeg nu gået helt fortabt i forhold til at få den til at virke igen. Så måske der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe.

Opsætningen for IHC og internet har altid været ens. IHC er lavet professionelt og sidder med et standard netkabel fra IHC boksen og til vores modem.
Fra modem går så et kabel til fiberboksen/modemmet.

Jeg har prøvet utallige kombinationer for at tænde disse 3 enheder for at se om det er fordi IHC'en måske ikke får forbindelse rigtigt til nettet. At fiberboksen skal tændes først eller hvad der lige foregår. Men nu har jeg simpelthen givet op. Den har haft virker efter vi fik lavet fibernet og boks. Men efter seneste afbrydelse har jeg ikke kunnet få den til at virke.

Jeg er godt teknisk anlagt og syntes ellers jeg har prøvet alt, men hvis der skulle sidde en herinde som kan hjælpe vil jeg være lykkelig. Jeg er klar på både at lave opsætning helt fra IHC controlleren med kabel og pc, til at prøve alle løsninger der skulle være muligt.

Tak for nu og god dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Forklaringen på at alt andet virker, bortset fra LK IHC er at LK IHC er et relativt gammelt produkt, som stortset ikke er vidre udviklet siden Visual 2 controlleren kom på marked i starten af 2000. Derudover benytter LK IHC wireless enheder, ligesom mange andre wireless afbryder m.m. ikke IP til kommunikation med controlleren. De benytter alle Wawenis, Z-wave, Zigbee eller en tilsvarende wireless protokol.

At din app ikke længere virker kan skyldes mange ting. Forkert IP opsætning er  en mulighed. En anden og desværre ofter mulighed er at OS'et på din mobile enhed er blevet opdateret, så det ikke længer understøtter de gamle krypterings protokoller som LK IHC benytter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar Lars. Det var en god forklaring på den del.

I forhold til IP range. kan jeg godt se at controlleren står til at være 192.168.1.5
Men fra modemmet, står rangen til at starte fra 192.168.1.10

Så som du nævne Allan, det kan vel være et sted at starte at ændre den til at være inden for dette ?

Mobilen instilling er også tilføjet her.

Screenshot_1.png

IMG20240715172956.jpg

Screenshot_2024-07-15-17-36-39-26_80e153ffcbdc98f60cac83f263cdb6d7.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

IP opsætningen er som den skal være. Din router bruger IP netværket 192.168.1.0 - 192.168.1.255. En del af dette netværk er reserveret til automatisk tildelte IP addresser (DHCP). I dit tilfælde 192.168.1.10-192.168.1.100. LK IHC controlleren må IKKE ligge i dette område, da den IKKE understøtter DHCP, men den skal være i samme IP netværk, hvilket den er når den har IP addresse 192.168.1.5

Jeg bruger ikke selv LK IHC app's så jeg kan ikke sige om din app er sat rigtig op. Men hvis du prøver at taste 192.168.1.5:443 i en browser på din mobile enhed, kan du hurtgt se om der er hul igennem til controlleren. Hvis du for en connection error er der ikke hul igennem, men hvis du får en side med nogle uforståelige tegn, er der hul igennem.

Jeg har ikke 100% styr på seneste status på supporterede krypterings protokoller, men hvis du har mulighed for det kan du liste hvilken OS version din mobile enhed køre med, hvornår den sidst er opdateret, samt firmware versionen på din LK IHC controller. Så er det muligt at der er andre som kan komme med et bud på om du har et krypterings problem.

Du kan også checke om din mobile enhed er sat op til privat WI-FI addresse og/eller limit IP tracking. Det er default på fleste Apple enheder, og det giver problemer for nogle app's.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til en start så er det android enheder der bliver brugt herhjemme.

Jeg kan ikke umiddelbart få forbindelse fra en browser, og i forhold til mobilens opsætning, så køre jeg bare på almindelig wifi. Jeg tror ikke som sådan der er nogle begrænsninger oprettet i routeren eller noget der på anden vis skulle spærre for adgangen. Som sagt har det jo virket før, så forstår bare ikke hvorfor det ikke virker nu.

Du skriver du ikke bruger app Lars1. Er det fordi du bruger en anden version ind lige LK's eller at du bare slet ikke bruger app som styring?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg bruger slet ikke app's til styring. Jeg bruger serviceview eller openhab via en VPN til at checke og afstille alarmer m.m. når jeg er bortrejst, men udover det synes jeg det er nemmer at bruger afbryderne på væggen, fremfor at lede efter en telefon for at slukke lyset. :D

Hvis OS'et på din mobil telefon ikke længere understøtter krypterings protokollerne som LK IHC bruger, så vil det ikke længere virke, også selvom det har virket før. Det var et problem for 10-15 år siden, og igen for 3-5 år siden. Begge gange i forbindelse med at forældede krypterings protokoller blev udfaset. Om det er sket igen fornylig ved jeg ikke, men Linux, windos, Android, Apple, Firefox m.fl. udfaser ikke krypterings protokollerne på samme tid. For 3-5 år side var der over 1 år mellem nogle af dem. Krypterings protokollerne udfases fordi computerne bliver kraftiger og kraftiger. I 2000 var 256bit kryptering klasificeret om stræk kryptering. I dag kan en alm. hjemme computer knække 256bit kryptering på en formiddag. I dag kræver det 1024 bit eller 2048 bit for blive betragtet som stærk kryptering.

På en Apple telefon er privat addresse og limited tracking default, ligegyldigt om det er WIFI via egen router, public WIFI eller mobil data. På Android er det lidt mere komplekst da det er forskelligt fra telefon til telefon. Men normalt sættes det under advanced settings på den enkelte WIFI forbindelse, således at man automatisk kan slå det fra når man er hjemme.

Kan du få forbindelse hvis du bare taster IP addressen ind i browseren på din telefon, altså uden :443?

Hvad sker der hvis du forsøger det samme fra en PC?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej jeg kan ikke få forbindelse via en browser heller.

Så tænker nu at der stadig er "mere" galt end bare krypterings protokol, eller andet af den slags. Det er som om at den ikke har forbindelse ud af til.

Jeg kan heller ikke tilgå controlleren og opsætning igennem visualview for eksempel. Så i forhold til at skulle programmere, virker det heller ikke.
Men ja, tror det snart må være på tide at ringe efter det firma der installerede det i sin tid.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du hverken kan få forbindelse via PC eller telefon ved bare at taste IP addressen i en browser uden andet, så er der ikke IP forbindelse mellem din router og IHC conroller.

Har du checket at der er lys i link lamperne?

Prøv evt. at tage netværks kablet ud i 10 sek. og sætte det i igen. Det kan sommetider få forbindelse til at virke igen. LK IHC understøtter kun 100Mbit, og nogle router m.m. fejler i autonegotiation, når de starter op efter en strømafbrydelse. Har selv en switch som fejler 1 ud af 10 gange efter en strømafbrydelse (bliver slukket hver nat). Heldigvis er den manageble, så jeg kunne slå autonegotiation fra og sætte den til fixed speed, og dermed løse problemet. Hvis din router understøtter det, kan du sætte LK IHC porten til 100Mbit full duplex.

Hvis ovenstående fejler, så prøv at genstarte IHC controlleren.

Har du checket at din telefon er forbundet til WIFI og ikke kun roaming? Prøv evt. at taste routeren IP addresse ind i en browser på telefonen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg prøvede at skifte porte nu, og genstarte ihc, router og fiber box.

Sådan ser det ud inde på routeren opsætning. Den kan da se IHC'en i det mindste. Samt at det ligner portene står til 100Mbit som du skriver.

Screenshot_2.png

Screenshot_3.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Godt nok.

Med pc'en og kabel, i administrator programmet, vil den også kun godkende igennem usb og ikke når jeg indtaster ip som login.
Men om noget kan jeg da så gå derind og ændre i opsætningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige for at være sikker på at vi ikke taler forbi hinanden. Hvad mener du med administrator programmet? Er det adminview eller Visual hvor du laver dit IHC program? For at finde ud af hvad problemet er er vi nød til at gå systematisk frem og først få skabt IP forbindelse. Derefter kan vi kigge på evt. andre problemer. IP forbindelsen er skabt, når du kan få svar fra LK IHC controlleren ved at taste dens IP addresse i en browser.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tænker det er admin view ud af de 2.
For nej. visual hvor jeg kan se alle tryk og programmere dem osv. kan jeg ikke få forbindelse i.

Har nu prøvet at skrive en mail til elektrikeren, men han har ikke svaret tilbage, så ja, måske jeg er "alene" om det her :-D
Men hvis du er frisk lars, så er jeg også åben for at prøve alt :-P

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Min erfaring med håndværker er at de har alt for travlt til at reager på mail's fra personer som ikke allerede er jævnlig kunde hos dem. Grib knoglen og ring til dem i steddet.

Som jeg skrev tidligere skal vi have IP forbindelsen til at spille før vi kan kigge på noget somhelst andet. Den nemmeste måde at checke IP forbindelsen er via en browser. Så derfor igen. Hvad svar får du når du taster IP addressen på din LK IHC controller i en browser på din PC og telefon. Prøv også gerne at forbinde PC'en via kabel til routeren hvis ikke du får noget svar når du prøver via WIFI.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen som udgangspunkt via min pc, som er på samme wifi
Så når jeg skriver ip'en 192.168.1.5 eller med :443
Så kommer den bare frem og siger at der ikke kan oprettes forbindelse.

Og ligesom med admin programmet, så kan den heller ikke bruge ip oprettelse, men vil også kun få forbindelse med usb kabel.
Dog virker usb adgangen, og jeg kan ændre og arbejde i programmet uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1) Kan du pinge fra din laptop? åben command promt og skriv ping 192.168.1.5.

2) Er du fortrolig med at sætte en manuel IP adresse på din laptop? I så fald, forbind et netværkskabel mellem laptop og controller, giv din laptop ip adresse 192.168.1.4 og se om du kan få forbindelse til controlleren via IP.

3) Forbind din laptop til det netværkskabel din controller er forbundet til, giv din laptop ip adresse 192.168.1.5 og se om du får forbindelse ud af huset.

 

Ovenstående vil teste kabel, ip adresser osv, og kan måske give et bedre billede af hvor problemet er.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fra min pc, når jeg pinger får jeg det her tilbage. Se billed.

Når du skriver netværkskabel mellem bærbar og controller, mener du så usb kablet ? For tror da ikke controlleren har en netværksport.

Screenshot_1.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nåh jo, den har selvfølgelig kabel til routeren, er det dette kabel jeg skal sætte i bærbare i stedet for routeren og så gør som du siger ?

Bliver nok først i morgen eftermiddag dog.

og gør det en forskel om det er "routeren" eller fiber boksen kablet sidder i ? Er bare noget jeg har tænkt over.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, det er det kabel jeg ville teste på.

og ja, det gør ret sikkert en forskel om kablet sidder i fiberboksen eller routeren. Ud fra dine indlæg antager jeg at din telefon og laptop får en ip fra din router (og ikke din fiberboks), i ranget 192.168.1.10-xxx. Controlleren skal derfor sidde i en LAN port i din router for at være på samme netværk.

det kan du jo lige bekræfte inden du begynder at rode med manuel ip opsætning på laptoppen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok