Kristian1354922254 Skrevet June 28, 2009 Rapporter Share Skrevet June 28, 2009 HejJeg er helt grøn i forhold til IHC...Jeg vil nu købe et, og er ikke helt sikker på hvad der skal til.Hvilken controller skal jeg vælge. (jeg forventer ikke at bruge wireless)?Nogle hjemmesider tilbyder også programmeringskabler og CD- ere med programmeringssoftware. Hvad skal der til for atprogrammere controlleren???Tak Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret June 28, 2009 Rapporter Share Besvaret June 28, 2009 Kristian72 skrev:HejJeg er helt grøn i forhold til IHC...Jeg vil nu købe et, og er ikke helt sikker på hvad der skal til.Hvilken controller skal jeg vælge. (jeg forventer ikke at bruge wireless)?Nogle hjemmesider tilbyder også programmeringskabler og CD- ere med programmeringssoftware. Hvad skal der til for atprogrammere controlleren???TakDet kommer helt an på hvad du har gang iSkal du til at renovere et hjem med IHC, så er der ingen vej uden om Wireless, medmindre du har tænkt dig at leje en rillefræser til dine kabler.Du skal ikke købe nogen programmeringakabler eller CDer med software. Softwaren ligger i controllerenMen vend tilbage med hvad det er du gerne vil med IHC, så er det nemmere at rådgive dig Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret June 29, 2009 Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 Kristian72 skrev:HejJeg er helt grøn i forhold til IHC...Jeg vil nu købe et, og er ikke helt sikker på hvad der skal til.Hvilken controller skal jeg vælge. (jeg forventer ikke at bruge wireless)?Nogle hjemmesider tilbyder også programmeringskabler og CD- ere med programmeringssoftware. Hvad skal der til for atprogrammere controlleren???TakLad være med at spare på controlleren, du kommer til ærgre dig og der er rigtig mange der laver den fejl og det er dyrt at skifte controller. Jeg vil anbefale du køber en som også er til wireless og med viewer. Om du for brug for vieweren ved jeg ikke, men igen er det dyrt hvis du fortryder.Morten Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian1354922254 Besvaret June 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 HejJeg har gang i renoveringen af et hus fra dengang stof- ledninger og bakelit- kontakter var det nyeste... Så der er tale om en total udskiftning af den eksisterende installation.Så ja jeg har gang i rillefræseren...Jeg har tænkt mig at sætte en IHC- tavle på 1. salen til at tage sig af hele 1. salen samt loftlyset i stueetagen. Så kommer der en I/O- tavle i kælderen der tager stikkontakterne i stuen samt installationen i kælderen.Der kommer 5-6 lysdæmpere, fugtmåler, et par PIR- sensorer og en række tryk. Jeg overvejer også på sigt at tage noget vaemestyring ind i systemet. Der kommer nok også en magnet ventil eller to, og endeligt regner jeg med at jeg vil lave nogle røg og gas- alarmer Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret June 29, 2009 Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 Kristian72 skrev:HejJeg har gang i renoveringen af et hus fra dengang stof- ledninger og bakelit- kontakter var det nyeste... Så der er tale om en total udskiftning af den eksisterende installation.Så ja jeg har gang i rillefræseren...Jeg har tænkt mig at sætte en IHC- tavle på 1. salen til at tage sig af hele 1. salen samt loftlyset i stueetagen. Så kommer der en I/O- tavle i kælderen der tager stikkontakterne i stuen samt installationen i kælderen.Der kommer 5-6 lysdæmpere, fugtmåler, et par PIR- sensorer og en række tryk. Jeg overvejer også på sigt at tage noget vaemestyring ind i systemet. Der kommer nok også en magnet ventil eller to, og endeligt regner jeg med at jeg vil lave nogle røg og gas- alarmerWireless lysdæmpere kan programmeres til forskellige lysniveauer procentvis, dette kan du ikke med en tavle lysdæmper. En tavle lysdæmper skal styres af et 24V output modul hvis du skal bruge den indbyggede hukommelsesfunktioner, dette kan du sparer ved at tage et wireless lampeudtag.Lampeudtaget skal bare have 230V og du behøver ikke tænke på så meget andet, det forgår trådløst.Morten Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian1354922254 Besvaret June 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 Det lyder jo som en god ide at bruge de trådløse lysdæmpere... Jeg tror bare ikke jeg får ros hvis jeg begynder at mase sådan en kal ind i stuck rosetterne...Men tak for svaret, jeg vidste ikke at der var ekstra funktioner i se trådløse dæmpere... men er det ikke noget man bare kan programmere sig ud af? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret June 29, 2009 Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 Kristian72 skrev:Det lyder jo som en god ide at bruge de trådløse lysdæmpere... Jeg tror bare ikke jeg får ros hvis jeg begynder at mase sådan en kal ind i stuck rosetterne...Men tak for svaret, jeg vidste ikke at der var ekstra funktioner i se trådløse dæmpere... men er det ikke noget man bare kan programmere sig ud af?Nej, du kan ikke programmere dig ud af det. Wireless lysdæmper fåes også som universal lysdæmper (ligner et FUGA blænddæksel) som du jo kan placere hvor du vil. Du kan også få den som tryk, så skal du kun forsyne trykket med 230V og fra det mellemledning, nul og jord til lampeudtaget.Morten Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian1354922254 Besvaret June 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 Det begynder jo at lyde rigtigt smart... kan man så både montere de indgående og udgående ledninger bagfra i den dåse eller underlag man vælger at bruge? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret June 29, 2009 Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 Ja, det kan vel godt sige. Hvis du køber en wireless lysdæmper med 4 tryk og ville lave det samme på gammel vis skulle du bruge et svagstrømstryk med 4 tryk, et input 24 modul (kan tilsluttes 4x4tryk), en dimmer 400uni lysdæmper og et output 24 modul til styring af lysdæmperen(kan styre 2 lysdæmpere), der er altså også en del penge at spare ved at lave det wireless som du kan se.Morten Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian1354922254 Besvaret June 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 Jeg kan vel ikke undvære indgangen? jeg har jo tænkt mig at bruge hårdtfortrådede tryk, og montere dem på indgange... Håber det er muligt at kombinere trådløs og traditionel? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret June 29, 2009 Rapporter Share Besvaret June 29, 2009 Jo,du kan også undvære input modulet, da en wireless lysdæmper med 4 tryk sender 4 indgange til controlleren og controlleren sender retur til lysdæmperdelen i trykket. Alt dette kan programmeres frit på kryds og tværs Det kan sagtens kombineres med fortråede indgange og udgange. En controller kan håndtere 128 fortråede indgange og 128 fortråede udgange og 64 wireless komponenter.Morten Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian1354922254 Besvaret June 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 30, 2009 Tak for det. Jeg er nu blevet meget klogere på hvilken lysdæmper jeg skal vælge...Ved du så også hvilken controller jeg skal vælge (udover at den skal være wireless). Kan det ikke passe at jeg har set nogle der hedder visual og nogle der hedder wiever?Og for at gentage mit oprindelige spørgsmol... hvordan foregår programmeringen så? Skal jeg udover controlleren købe software eller kabel til min PC? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret June 30, 2009 Rapporter Share Besvaret June 30, 2009 Begge controllere bliver leveret med programmeringssoftware og kabel, så du skal ikke købe noget af dette ekstra. Forskellen på controlleren med og uden viewer er et stykke software som gør det muligt at styre og overvåge din installation. Jeg har selv monteret en touchskærm i væggen hvor der vises en grafisk oversigt af huset og hvilket lys der er tændt osv. Skærmen benyttes også til mp3. Jeg vil anbefale dig at tage den med viewer uanset om du lige nu tror du har brug for det eller ej, for det er surt at skulle ud og købe en ny controller hvis du fortryder.Morten Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian1354922254 Besvaret June 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 30, 2009 Tak for det... Så køber jeg den store forkromede internet controller. Jeg tror nu ikke at jeg kommer til at installere touch skærm til den, men du har da ret i at man aldrig ved om man på sigt får lyst til at sende en e- mail til sit hus... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret June 30, 2009 Rapporter Share Besvaret June 30, 2009 Og vi andre glæder os til at høre dine erfaringer, når projektet kører Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian1354922254 Besvaret July 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret July 1, 2009 Jeg takker mange gange for tilliden til at det kommer til at køre... Jeg har på fornemmelsen at jeg kommer til at stille et par spørgsmål herinde inden jeg kan begynde at udgyde af mine erfaringer... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Martin1354922253 Besvaret July 4, 2009 Rapporter Share Besvaret July 4, 2009 Helt klart købe den dyre controller. Jeg har allerede haft brug for et ekstra tryk og der er det altså dejligt at have friheden til at sætte det lige hvor man vil.Wireless dimmer er også 100 gange federe end fortrådet. Viwer delen er altså også en fed ting når man får satsig lidt ind i det.Så helt klart den store controller Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts